Hvordan Deler Man Forståelsen af de Tre Principper med Børn?

Skrevet af Natasha Swerdloff

Ofte kontakter forældre mig med et ønske om at hjælpe deres børn. Deres kærlighed og bekymring for deres små er tydelige, men ironisk nok kan netop denne dybe bekymring undertiden føre til mere pres på barnet. Uden at være bevidste om det, kan forældrenes bekymringer skabe en ekstra byrde for barnet.

Derfor begynder min tilgang altid med forældrene. Ved at tale med dem først, kan vi sammen adressere de utilsigtede pres, de måtte påføre deres børn. Herefter taler jeg med barnet, for at forstå og støtte dem på deres niveau. Men rejsen stopper ikke der. Jeg vejleder også forældrene i, hvordan de kan dele og kommunikere med deres børn på en konstruktiv og støttende måde. Denne blog vil dykke dybere ned i denne proces og give dig nogle konkrete tips til hvad du skal være opmærksom på når du deler forståelsen med dit barn.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at børn i mange tilfælde allerede lever i en naturlig forståelse af de Tre Principper. Ofte ved de meget mere om det end vi gør. Men at dele forståelsen med børn er meget ligesom at dele det med hvem som helst.

Den rette sindstilstand: Vi skal først sikre os, at vi selv er i den rette sindstilstand. Vi skal selv se verden gennem de Tre Principper, hvis vi ønsker at hjælpe nogen, uanset om det er børn eller voksne.

Skab en let og legende atmosfære: Særligt når vi deler med børn, er det vigtigt at skabe en let og legende atmosfære, så de er åbne overfor at lære noget nyt.

Lyt dybt: Det er afgørende at lytte meget opmærksomt til børnene for at forstå, hvor de kommer fra, og hvad der måske blokerer dem. Vi skal lytte på et niveau, hvor vi intuitivt kan fornemme, hvordan vi bedst kan hjælpe dem.

Del på deres niveau: Når vi deler de Tre Principper, skal det være på en måde, som børn kan forstå og relatere til. De kan eksempelvis forstå, at når deres sind er forvirret, træffer de ikke de bedste beslutninger. De kan også genkende følelsen af ro, når deres sind er klart.

Når vi vil dele med børn er det godt at bruge kreativitet, fordi det giver dem indsigt i, hvordan deres tanker påvirker deres oplevelser.

Tænk på en snekugle. Når du ryster den, bliver det hele tåget af sne – det er som når vi har mange tanker og føler os forvirrede. Efter lidt tid, når sneen falder til ro, bliver det klart igen inde i kuglen. Det er som de øjeblikke, hvor vi føler os rolige og glade.

Med snekuglen kan vi vise børn, at ligesom sneen falder til ro, kan vores tanker og følelser også falde til ro, så vi føler os bedre tilpas.

Nøglen til at fange børns opmærksomhed ligger i vores evne til først at fordybe vores egen forståelse.

Det er også det vi kalder for Grounding. Som forældre vil vi jo det bedste for vores børn, og derfor er det vigtigt at vi nærmer os vores børn med ægthed, åbenhed og empati.

Husk at børn ofte intuitivt forstår Principperne. Derfor er vores opgave ikke så meget at “lære” dem og mere at “minde” dem om det, de allerede ved. Gennem legende tilgange, som snekugleeksemplet, kan vi gøre mere levende og relaterbare for dem.

Til sidst vil jeg gerne opfordre alle forældre til at tage sig tid til at reflektere over deres egne indre oplevelser og forståelser. Når vi først virkelig forstår og lever efter de Tre Principper i vores eget liv, vil det naturligt udstråle til de unge mennesker omkring os, som vi ønsker at dele med.

Så kast dig ud i det, og må din rejse med at dele de Tre Principper med dit barn være fyldt med indsigter, forbindelser og kærlige øjeblikke.